Еволюция на ролята
от Илия Иванов
Ролята на треньора на вратарите се промени през последните години, както се промени и ролята на самите вратари. Целта на тази статия е да уловя моите мисли за тази роля, по-специално работата в Академиите, където фокусът е върху индивидуалното развитие на играчите. Ще говоря за това как треньорът на вратарите се вписва в по-големия технически персонал, как се е развила тяхната роля през последните 10 години и ще отговоря на някои обсъждани въпроси около участието им в подбора на вратари.
През последните години ролята на треньора на вратарите става все по-отговорна в техническия щаб, поемайки определени тактически аспекти на отбора. Това идва до голяма степен от факта, че самите вратари се включиха много повече в колективната игра на отбора.
Ето няколко примера:
• Главните треньори отчитат интеграцията на вратаря в отбора, но също и техните специфични отговорности, така че комуникацията с треньора на вратарите е от съществено значение.
• Главните треньори делегират някои отговорности на треньора на вратарите във връзка с организацията на защитата на отбора.
• Вратарите все по-често се въвеждат в игрите за притежание или в инициирането на атаката, като получават конкретни насоки.
• Треньорите на вратарите получават задачи да наблюдават и анализират определени фази от играта (защита, статични положения, преход) както на противника, така и на своя отбор.
Тези видове промени се оказват ефективни за подобряване на екипната игра и представяне. Те също принуждават вратарите, а оттам и треньорския щаб, да се адаптират.
Бих искал да отворя две теми, често срещани и коментирани:
1. Трябва ли треньорът на вратарите да решава кой да играе?
Моето лично мнение е: ДА и НЕ
НЕ – за треньор на вратари в професионален отбор. В тази среда главният треньор е изключително фокусиран и отговорен за представянето на отбора. Окончателното решение за състава за вратарския пост е на старши треньора. Ролята на треньора на вратарите, освен да тренира, е да дава открити, честни и обосновани аргументи, за да помогне на старши треньора да вземе възможно най-доброто решение.
ДА – за треньор на вратари, работещ в Академия. Тук развитието на играча, а не конкретното представяне на отбора е ключово. Развитието на вратарите, които имат най-голям потенциал, е от решаващо значение в ранните етапи и следователно треньорът на вратарите е единственият член на персонала, който трябва да може да взема тези решения. Треньорът на вратарите прекарва значително повече време с вратарите, знае техните силни и слаби страни и къде се намират по отношение на развитието. Те трябва да следват периодизация на сезона и редовно да оценяват вратарите. Когато е възможно, треньорът на вратарите също трябва да присъства на мачовете на отбора и да анализира вратарите спрямо изискванията на играта, както и да провежда видеосесии. Треньорът на вратарите трябва внимателно да планира кой на какво ниво да играе и по време на кои мачове. Те трябва да направят това, като вземат предвид еволюцията на вратарите, нуждите и сравнението им с други конкурентни вратари.
Тези видове промени се оказват ефективни за подобряване на екипната игра и представяне. Те също принуждават вратарите, а оттам и треньорския щаб, да се адаптират.
Комуникацията между треньора на вратарите и другия треньорски екип е ключова. Те трябва да сравнят своите констатации по отношение на представянето на вратарите и да обсъдят развитието и стратегията. Доколкото е възможно, трябва да се намери обща основа. Окончателното решение кои вратари да играят обаче трябва да бъде на треньора на вратарите.
2. Как треньорът на вратарите трябва да участва в тренировките на отбора?
Отборните практики както в професионална, така и в академична среда са съществен компонент от обучението на вратарите. Въпреки това трябва да се отдели много повече внимание на ниво Академия за развитие и това се изразява в различни изисквания към треньора на вратарите. В идеалния случай вратарите, които са в процес на развитие, трябва да имат възможност да участват и в тренировките на двата отбора, където са интегрирани в игрите, и да имат много специфични треньорски сесии с треньора на вратарите. Степента, в която може да се осигури конкретно обучение на вратари зависи от възможностите на клуба и треньорския щаб. По-долу е идеален сценарий за вратари в програма на Академията.
По време на тренировките на отбора треньорът на вратарите трябва да прекарва време насаме с вратарите, като ги загрява и провежда специфични тренировки. Това ще бъде само за 15, 20 или най-много 30 минути. До края на сесията вратарят трябва да бъде интегриран в тренировките, съобразени с техническите и тактически изисквания на отбора. Работата на треньора на вратарите е изключително важна в този контекст. Те виждат и анализират вратарите в реални ситуации на игра, трудности и сътрудничество със своите съотборници. Те имат възможност да говорят с вратарите за реални проблеми по време на играта или за проблеми, които ги безпокоят или тревожат по време на тренировки или игри.
В допълнение към отборните тренировки, треньорът на вратарите в среда на Академията трябва също така да посвети специфични тренировъчни сесии за вратари за развитие. 10-30 минути специфичен коучинг и участие в екипни тренировки не са достатъчни. Въз основа на възрастта, нивото, броя на сесиите на седмица и периодизацията на сезона, вратарите трябва да тренират някъде между 3 до 4 пъти седмично в продължение на 45 до 60 минути на тренировка със своите треньори на вратари.
Ако специално обучение за вратари не е лесно достъпно поради ограничения на клуба или треньорския щаб, тогава трябва да отделяте повече време по време на тренировките на отбора, като се фокусирате върху развитието на вратаря.